Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Školáci / foto: shutterstock

Některé školy mají v plánu rušit zaběhlé známkování

Některé základní školy postupně přecházejí z klasického známkování na slovní hodnocení. Je to cesta, která bude mít pro žáka, rodiče a učitele benefity, nebo se tím pouze pokazí to, co desetiletí funguje?

Známky nejspíš postupně ze škol zmizí

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v loňském roce představilo chystané změny ve vzdělávání a především změny týkající se hodnocení žáků. Pro první až třetí ročníky má zmizet klasické známkování, jak ho známe. Postupem času se přestane známkovat i ve vyšších ročnících. Některé školy se tímto řídily již teď v lednu při předávání pololetních vysvědčení. Místo známek slovní a kriteriální hodnocení. Známky mají z hodnocení prospěchu a z vysvědčení zmizet, aby se dle odborníků zabránilo negativnímu vlivu na psychiku dětí.

Spokojený malý školák
Spokojený malý školák – Zdroj: Shutterstock.com

Bude změna hodnocení žáků přínosná, nebo naopak?

Někteří rodiče žáků tyto změny vítají. Staví se k tomu tak, že žáček už nebude stresován z pětky za písemku. Nebude to mít dopad na psychiku a nebude to žáčka demotivovat. Druzí změny v hodnocení vnímají tak, že slovní hodnocení je nedostatečné, nekonkrétní a žáka, který se prostě neučil, nebude motivovat k tomu, aby se na látku příště alespoň podíval. Obávají se také, aby si slovní hodnocení svého dítka správně vyložili. Zrovna tak se tvoří dva tábory mezi samotnými žáky základních škol a mezi učiteli.

Když učitel výkon žáka v hodině oznámkoval, hned bylo patrné, jak na tom s daným učivem žák je. V současné době se k tomu přistupuje tak, že známka nemusí být směrodatná a může nedostatečně vystihovat znalosti žáka. Oponenti slovního hodnocení brání klasické známkování tím, že desetiletí to fungovalo a děti kvůli číslicím v žákovské knížce a na vysvědčení na psychiatrii nekončily. Toto je samozřejmě pouze nadhodnocený příměr, ale vystihuje podstatu odporu ke změnám v hodnocení.

Zvládnou žáci i učitelé jiný systém hodnocení?
Zvládnou žáci i učitelé jiný systém hodnocení? – Zdroj: Shutterstock.com

Jaké hodnocení dá žákům základní školy více?

Prvňáček si přinesl domů vysvědčení v podobě slovního hodnocení. Slova chvály sice potěšila, ale dokázal si vysvětlit přesně formulovaná slova? Na jiné základní škole prvňáček přinesl vysvědčení se známkami. Jedničky od shora dolů nebo vysvědčení s dvojkou zřejmě dítku v první třídě řekne víc, než když si přečte v hodnocení, že je snaživé, pilné a jeho znalosti odpovídají znalostem potřebným pro úspěšné absolvování ročníku.

Ať je to jak chce, ať máme pohled na změny ve známkování jakýkoliv, pozitiva a negativa ukáže až čas.

 

Zdroj:

https://www.dobrystudent.cz/ministerstvo-skolstvi-se-chysta-zrusit-znamkovani-v-prvnich-trech-rocnicich-zakladnich-skol/

Některé školy mají v plánu rušit zaběhlé známkování

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!