Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Trolejbus Škoda 9Tr v Brně / foto: Harold17

MHD před 30 lety aneb čím jsme jezdili v roce 1989 do práce

To, že auta jsou dnes jiná a vyspělejší než dříve, je jasné na první pohled a víme to všichni. Jak to ale je s hromadnou dopravou? I zde proběhl vývoj, ovšem není tak viditelný jako u individuální dopravy.

V roce 1989 lidé používali hromadnou dopravu více, než nyní. Nároky na ní byly tedy vysoké a československý průmysl chrlil autobusy, trolejbusy i tramvaje v obrovských počtech. Mnoho z nich se tehdy i vyváželo a čas ukázal, že to byly velmi spolehlivé a trvanlivé výrobky. Existovaly verze pro městskou dopravu, ale i pro dálkové zájezdy a speciální určení. Pojďme si projít nejtypičtější představitele tehdejší doby.

Autobus Karosa řady Š

Na konci socialismu byl tento typ už trochu zastaralý, protože se vyráběl v letech 1964 až 1981. Byl nástupcem Škody 706 RTO, takzvané „Okurky“, která už nároky hromadné dopravy nesplňovala. Karosa řady Š dostala poměrně atraktivní vzhled se čtyřmi předními světlomety a rohovými stropními okny, pro městský provoz byla určena verze ŠM11. Cestující na těchto městských autobusech ocenili zejména troje dveře, které urychlovaly výstup a nástup cestujících.

Karosa řady Š v dálkové verzi
Karosa řady Š v dálkové verzi

Autobus Karosa B 731

Řada autobusů Š byla od roku 1981 nahrazována novější modelovou řadou 700. Pro městskou dopravu byl určen vůz B 731. Jedná se o první „hranatou“ karosu s jednolitým čelním sklem. V roce 1989 to byl i nejtypičtější autobus brázdící naše velká města. Motor LIAZ poskytoval na svou dobu dostatečnou sílu. Poslední vyráběné kusy byly už osazeny agregáty Renault.

Speciálně upravená karosa řady 700 v Rusku
Speciálně upravená karosa řady 700 v Rusku

Autobus Ikarus 280

Tento maďarský vůz řady 200, který připadal na městskou dopravu, byl znám svojí načervenalou barvou a obtížným dlouhým řazením. Vzhledem k oné barvě a zemi původu se mu někdy přezdívalo „Čabajka“. Ikarusy se vyvážely do mnoha zemí tehdejšího světa, a mohli jste je tedy potkat kdekoliv, včetně kapitalistických zemí. U nás poslední vozy sloužily až do roku 2008. Například v Maďarsku však jezdily ve velkých počtech ještě poměrně nedávno.

Ikarus 280 v Poznani
Ikarus 280 v Poznani

Trolejbus Škoda 9Tr

Koncem 80. let byl tento vůz už zastaralý, jelikož výroba skončila v roce 1981. Ovšem na začátku jeho dráhy, tedy na konci 50. let to byl doslova převratný typ a poptávka po něm byla celosvětová. Nabízel nástup a výstup cestujících třemi dveřmi, mohl jet rychlostí 60 km/h a měl kapacitu 80 pasažérů. Bylo vyrobeno neuvěřitelných 7372 kusů, po sovětském ZiU-9 je tak druhým nejvíce vyráběným trolejbusem na světě. Vyvezl se v mnoha kusech do zahraničí, kromě socialistických zemí například do Norska.

Škoda 9Tr na Ukrajině
Škoda 9Tr na Ukrajině

Trolejbus Škoda 14Tr

Zahájení výroby tohoto nástupce úspěšného typu 9Tr se událo v roce 1981 a vydržel v produkci dlouhých 17 let. Přitom nebylo vůbec jisté, že trolejbus vznikne, neboť se předpokládalo jejich nahrazení autobusy. Ovšem ropná krize v 70. letech vrátila projekt do realizace. Typ byl opět velmi úspěšný a vyrobilo se přes 3 tisíce kusů, setkáváme se s ním dodnes.

Trolejbus 14Tr v Litvě
Trolejbus 14Tr v Litvě

Tramvaj Tatra T3

V případě tramvají nás ovšem nečeká žádná nostalgie. Naše největší města měla tramvajové sítě a ty byly v roce 1989 obsazeny jedním jediným typem – Tatrou T3. Výroba začala v roce 1962 a trvala úctyhodných 35 let až do roku 1997. Z toho vyplývá, že se s jejími modernějšími modifikacemi setkáváme dodnes. Produkce dosáhla neuvěřitelného čísla 14 tisíc kusů a Tatra T3 se tak stala nejvíce vyráběnou tramvají na světě. Tento typ se vlastně stal synonymem slova tramvaj a i dnes, více než 20 let po ukončení výroby, se s ním můžeme setkat nejen u nás, ale i v zahraničí.

Tramvaj T3 v Kyjevě
Tramvaj T3 v Kyjevě

Metro v Praze

Podzemní dráhu mělo v roce 1989 a má i dnes pouze naše hlavní město. Tento typ městského dopravního prostředku byl však jediný, který se nevyráběl u nás. Dodával jej Mytiščinský strojírenský závod nedaleko Moskvy, jehož produkce mířila i do ostatních zemí tehdejšího východního bloku. Starší typ Ečs jezdil na pražských linkách od počátku, tedy od roku 1974 až do konce devadesátých let. Novější typ 81-71 zahájil svůj provoz v pražském podzemí v roce 1978. Ani tady příliš nostalgie není, modernizované vozy tohoto typu jezdí v Praze dodnes.

Co říci závěrem? Současné dopravní prostředky MHD jsou určitě modernější a pohodlnější, než ty před 30 lety. Ale ani tehdejší vozy nebyly špatné a obstály v nárocích na hromadnou dopravu, která se přeci jen využívala více, než dnes. Auto prostě každý neměl. Trvanlivostí naše autobusy, trolejbusy a tramvaje prokázaly svou kvalitu. Na rozdíl od dnešní doby se s výjimkou vozů metra vyvíjely a produkovaly u nás. Dnes prostředky hromadné dopravy dovážíme, nebo je cizí vlastník u nás vyrobí.

MHD před 30 lety aneb čím jsme jezdili v roce 1989 do práce

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!