Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
L-610 / foto: Mike Freer

Největší české dopravní letadlo nakonec přece jenom bude létat

Mnozí slyšeli o letadle Let 410 Turbolet, československém stroji, který se dodnes vyrábí v Kunovicích. Ale ke konci osmdesátých let tu byl projekt většího letadla, který se do sériové produkce nedostal. To by se teď mělo změnit.

Zrození L-610, většího bratra Turboletu

Ačkoliv se to moc neví, v České republice a bývalém Československu byla a je letecká výroba na velmi vysoké úrovni. Naše nejúspěšnější letadlo, L-410 Turbolet, se vyrábí od roku 1971 a má zákazníky po celém světě. V nejproduktivnějších letech se vyrábělo 7 desítek strojů ročně. Letadlo je určeno pro přepravu až 19 pasažérů.

Ovšem později vznikla poptávka po větším letadle, schopného převážet dvojnásobné množství pasažérů na delší vzdálenost, než tehdy byl schopen Turbolet. A tak, v roce 1981 byla sestrojena maketa nového stroje v dvoumotorové verzi. Později se hovořilo i o čtyřmotorové verzi, využívající pohonné jednotky Turboletu. Nakonec zvítězila dvoumotorová varianta a práce pokračovaly. Vyvrcholením všeho snažení se stal 28. prosinec 1988, kdy se L-610 poprvé odlepil od země. Československo vyrobilo letadlo schopné dopravit 40 pasažérů na vzdálenost 2200 kilometrů. Byl to famózní úspěch a „šestsetdesítka“ se rázem stala vážným konkurentem populární italské ATR-42.

L-410 Turbolet

Problémy s certifikací a zastavení projektu

Úspěšný první let našeho stroje byl sice skvělý start, ale v podstatě teprve začátek. Bylo třeba vyrobit více létajících prototypů a završit certifikace. Postupně vzniklo 8 strojů, na kterých probíhalo testování a certifikační úkoly. Dva sloužily pouze ke statickým zkouškám únavy materiálu a zkouškám pevnosti, šest dalších létalo. Navzdory očekávání k certifikaci nikdy nedošlo, protože po pádu socialismu nebyla vlastnická struktura nikdy stabilní a několik společností zaobírajících se výrobou v Kunovicích zkrachovalo. Nakonec bylo v roce 2004 rozhodnuto o ukončení projektu L-610 a o dva roky později došlo ke zničení produkčních přípravků a součástek pro výrobu. Prototypy se však povedlo zachránit.

L-610 - větši bratr Turboletu

Znovuzrození L-610, aneb ČR mezi leteckými velmocemi?

Od roku 2012 je vlastníkem bývalého Letu Kunovice ruská společnost UGMK, která pokračuje ve výrobě tradičního L-410 Turbolet. Letadlo má stále co nabídnout, protože kromě Kunovic ruský vlastník v roce 2017 vytvořil výrobní linku i na ruském Urale u města Jekatěrinburg. A právě zde vznikla myšlenka obnovy výroby největšího českého letounu L-610, protože plány a dokumentace stále existují. V roce 2018 byla ze strany společnosti UGMK zveřejněna informace o plánu obnovení jeho výroby. Stále to však bylo poměrně nejisté, protože k výrobě jsou potřeba zákazníci. Na mezinárodním leteckém veletrhu MAKS 2019, který proběhl v letošním srpnu, se i tato nejistota rozplynula, protože ruské Polární aerolinie objednaly 10 kusů L-610. A nakonec, ministerstvo průmyslu a obchodu RF na konci října oznámilo, že do projektu L-610 investuje v přepočtu 8 miliard korun. Certifikace letadla se plánuje na rok 2023 a první zákazníci by jej měli obdržet o dva roky později. Zdali se bude vyrábět pouze na Urale, nebo i v Kunovicích není známo, záleží to asi i na počtu objednaných kusů. Nechme se tedy překvapit a držme palce znovuzrození našeho největšího dopravního letadla.

Největší české dopravní letadlo nakonec přece jenom bude létat

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!