Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Caterham / foto: Shutterstock

Nový Caterham: tisíc koní na tunu

Auta značky Caterham se vyrábí už padesát let, a přestože je na silnicích potkáte v ještě menší míře než Porsche či Ferrari, dokázala si vydobýt silnou pozici na trhu.

Legendární Caterham vytvořil auto, které nenechá žádného motoristu chladným. Dosáhlo na magickou hranici, kdy každý jeden kilogram váhy je poháněn vlastním koněm.

Caterham – to je jízdní purismus
Jejich majitelé si pochvalují především „nejautentičtější jízdní zážitek, jaký je vůbec k dispozici“. Tuhý podvozek dává řidiči v sedadle maximální odezvu a umožňuje naprosto precizní jízdu. Především to Caterhamy liší od moderních vozů s důrazem na pohodlí a s veškerými jejich elektronickými pomůckami.

Kdo si pořídí Caterham, dostane především ryzí jízdní požitek. Auto to není jen tak pro někoho, obvykle se prodává na díly a je na majiteli, aby si ho poskládal. Jednak se tím vyhne vysokým daním, jednak je tímto způsobem třeba obcházet bezpečnostní a hluková omezení. Do nich by se Caterham vešel jen za cenu kompromisů, a to není styl této exkluzivní značky.

Jedním z jejích pilířů je minimální váha sestavených sporťáků. Ten nejnovější, který nese hrdý název Caterham Levante, váží jen lehce přes 500 kilogramů. Vyklopenou čelist to však způsobí teprve s dalším číslem. To samé auto totiž pohání 500 koní. Nemusíte být bryskními počtáři, aby vám došel ten fantastický poměr. Na jedno kilo připadá jeden kůň!

Bugatti Veyron hadr
Jen pro dokreslení: poměr váhy a koňských sil u Bugatti Veyron je oproti Caterham Levante poloviční. Veyron váží 1888 kg a má 1000 koní, což znamená, že na jednu tunu připadá „jen“ 530 koní. Oproti Levante hračka pro děti. Zrychlení z nuly na stovku za méně než tři sekundy mluví za vše.

FIA (Mezinárodní federace motosportu) dobře ví, proč Caterhamy již před lety vyloučila ze svých závodů. Superdrahé bouráky, které se jim prohání po tratích, by totiž na počiny typu Levante nestačily.

Jistě, Caterham Levante není auto, kterým budete jezdit každý den na nákupy, do práce nebo na chatu. Ovšem jako doplněk především pro úžasný pocit z jízdy se zcela určitě neztratí. Ta zábava je navíc relativně levně k dostání. Nebo vám 3 800 000 Kč připadá ve srovnání s ostatními sporťáky hodně?

Co si o Caterhamu myslíte vy?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 96