Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Tesla Roadster / foto: teslamotors.com

Nejrychlejší elektrická fára

Když se řekne superrychlé auto, představí si většina z nás nějaké to Ferrari, Porsche, Bugatti nebo Lamborghini.

Zkrátka klasika s úžasným zvukem motoru, neuvěřitelným zrychlením a maximální rychlostí, která v mnohých vyvolává úzkost.

Jenže realita surovinových zdrojů je neúprosná. Ropy přibývat nebude, do budoucna tak její cena poroste, ať už cestou zažije jakékoliv výkyvy. A mít za takové situace auto, které žere třicet litrů v městském provozu, to už je na pováženou.

Taková spotřeba je přitom u většiny modelů Ferrari nebo Porsche naprosto běžná. Tak si to spočítejte. Za sto kilometrů zaplatíte minimálně osm set korun, a to při dnešních cenách.

Nejvyšší čas poohlédnout se po nějakém to elektrickém fáru. Ačkoliv ani elektřina není zadarmo, provoz takového auta je až stonásobně levnější. Asi teď hlásíte, že je to znát na jízdním projevu. Po přehlídce pěti nejrychlejších elektrických vozů možná změníte názor.

Chevy S-10
Tuhle káru si postavil Dennis Berube, který se konstruováním elektrických rychlíků zabývá už docela dlouho. Vrcholem jeho tvorby je Chevy S-10 s elektrickým motorem od General Electrics, který pracije s napětím 400 voltů a je schopen auto z nuly na stovku rozpohybovat za méně než tři vteřiny.

Datsun 1200
Druhým nejrychlejším elektrickým bourákem je upravený Datsun z roku 1972. Jeho motor se může opřít o 250 koní, což je znát zejména při zrychlení. 0-100 zvládne ho totiž za pouhé 2.9 sekundy. Disponuje také skutečně ohromujícím krouťákem 1045 Nm.

Wrightspeed X1
Na designu tohoto vozítka už je přece jen znát, že bude mít co do činění s pořádnou rychlostí. A také, že ano. I Wrightspeed umí ohromit neuvěřitelným zrychlením, v tomto případě 3.07 sekundy z nuly na stovku. Používá vychytaný motor od AC Propulsion.

AC Propulsion Tzero
Tenhle auťák je nejen na první pohled značně extravagantní, ale je také prvním, který ke svému pohonu používá Li-Ion baterie, které byly dosud známé z notebooků a laptopů. Právě Tzero je podle mnohých tím, kdo módu těchto baterií přinese i do automobilového průmyslu. Nemá se totiž za co stydět. Na stovku zrychlí za 3.6 sekundy.

Tesla Roadster
Z této pětice je Tesla Roadster sice nejpomalejší. Zrychlení na stovku má za 3.9 vteřiny. Ovšem může se pyšnit titulem nejrychlejšího sériově vyráběného elektrického auta. Navíc má už docela slušný dojezd 384 kilometrů, a to s výkonem, který není o mnoho horší než u Ferrari Enzo. Mnohem větší rozdíl je v nákladech na provoz. A tady Tesla Roadster vítězí na plné čáře.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 118