Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: shutterstock

Nejčastější řidičské chyby

Na řidičák a své první auto se každý těší, ovšem mnozí se až do konce aktivního řidičského života neodnaučí některé nešvary, které si přivodili již v autoškole.

Řízení je totiž více než co jiného o zvyku. Jaké jsou nejčastější chybky řidičů?

Špatná signalizace
Stačí nějakou dobu sledovat kolemjedoucí auta na dálnici a zjistíte, že až překvapivě mnoho z nich nepoužívá světelnou signalizaci, jak by měli. Pomineme troufalce jedoucí s vypnutými světly v dešti i v noci. Jde spíše o blinkry. Někteří řidiči se domnívají, že mají kolem sebe tolik místa, že se ani neobtěžují bliknout.

Na dálnici, kde se velmi těžko odhaduje rychlost a zdolání určité vzdálenosti, je to docela hazard. To samé platí i o hustém provozu ve městě. Jindy zase řidiči z nějakého důvodu nechají blinkry puštěné půl hodiny a člověk neví, zda je může či nemůže předjet. To snad neslyší ono notorické cvakání...?

Pomalá jízda v levém pruhu
To je specialitka zejména českých řidičů a jakmile se dostanou třeba na německé dálnice, tvrdě za to pykají troubením a problikáváním mnohem rychlejších vozů za nimi.

Těžko říct, co vede tyto šneky, aby si vybočili do předjížděcího pruhu a tam brzdili provoz. Zřejmě se stále domnívají, že mohou jet všude, kde je místo, a to v levém pruhu bývá. Ale pak by aspoň mohli zrychlit, nebo přinejmenším pouštět rychlejší vozy, aniž by tyto musely brzdit.

Chybná pozice za volantem
Jednou z nejčastějších chyb je špatně nastavené sedadlo. Jistě, možná si myslíte, že vypadáte cool, když sedíte hluboko a daleko od volantu s jednou rukou nataženou a druhou vystrčenou z okna.

Kromě toho, že takhle se jezdilo před čtyřiceti lety, je to také dost nebezpečné. Když přijde na ožehavou situaci na silnici, máte jen minimum šancí ji z této pozice zvládnout.

Stačí se podívat na závodní piloty. Sedí poměrně vysoko a blízko volantu, aby nemuseli nepřirozeně natahovat nohy ani ruce. Pokud nevíte přesně, jak si sednout, zkuste si nastavit sedadlo, jak si myslíte, že je správně a pak natáhnout ruce. Zápěstí by se mělo dotýkat volantu.

Podivné zatáčení
Často se setkáte i se špatnou technikou zatáčení. V některých případech to vypadá prostě jen hloupě, ale jindy může klidně dojít k mačkání plechů. Přitom to není zase tak složité. Zejména jde o to, dát si pozor na přejíždění z pruhu do pruhu. Mnozí řidiči to dělají polovičatě a jedou v podstatě ve dvou pruzích. Přílišné brždění do zatáčky také není úplně nejlepší pro ty, kdož jedou za vámi.

Brzdit pořádně

Jedním z poměrně nebezpečných nešvarů je neustálé šlapání na brzdu, a to mnohdy simultánně s plynem. Nejenže tak auto dostává docela zabrat, ale brzda by se měla používat zkrátka jen tehdy, když je třeba. Už jen proto, že poblikávající brzdová světla matou vůz za vámi. Ten pak neví, zda skutečně brzdíte, nebo jen hodně podivně řídíte. Pokud nechcete jet rychleji, stačí lehká korekce plynu, nikoliv podupávání na brzdu.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 699