Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: shutterstock

Dieselové motory poškozují mozek

Auta s naftovými motory byla dlouhou dobu považována za ekologičtější, čistší a vůbec zelenější alternativu k benzínovým motorům.

Nehledě na to, že vylučují méně CO2 emisí a efektivněji pracují s palivem.

Spouští stresovou reakci
To všechno může být pravda, jenže vědci teď přišli se znepokojující zprávou: naftové vozy poškozují mozek.

Již dříve bylo zjištěno, že mikročástice z výfukových zplodin dieselových motorů mohou projít nosem a usadit se na sliznici, nebo dokonce v mozku. Nizozemští vědci navázali výzkumem s cílem zjistit, zda tyto částice mohou nějak ovlivnit práci mozku.

Negativní hypotézy se bohužel potvrdily. Částice prý spouštějí stresové reakce a do určité míry mění způsob funkčnosti mozku.

„Můžeme jenom spekulovat o tom, jak dopadne chronické vystavení tomuto znečištění ve velkých městech, kde je míra takových částic velmi vysoká,“ obává se vedoucí výzkumník Paul Borm.

„Dokážu si představit, že dlouhodobé efekty vystavení výfukovým zplodinám mohou zasáhnout do způsobu zpracovávání informací v mozku.“

Nafťáky škodí zdraví
Výzkumu se zúčastnilo deset dobrovolníků, kteří byli umístěni do místnosti naplněné výfukovými zplodinami, které zhruba odpovídaly rušnému městskému provozu. Vědci monitorovali jejich mozkovou aktivitu, přičemž již po třiceti minutách zaznamenali probíhající stresovou reakci.

Pro hlubší závěry je nutné provést další výzkumy, které ukáží, jaké konkrétní problémy by ze změn v mozkové aktivitě mohly vyvstat.

Tento výzkum nicméně není první, který poukazuje na škodlivost zplodin ve výfukových plynech naftových motorů. Již dříve bylo dokázáno, že přispívají k dýchacím obtížím a kardiovaskulárním chorobám.

Možná bychom měli přestat nadávat Americe za jejich nadměrnou produkci emisí a začít se zabývat problémem dieselových motorů. V Evropě, Českou republiku nevyjímaje, jsou totiž nafťáky nesmírně oblíbené.

Že by to byl důvod, proč řidiči firemních Octavií TDI jezdí jako po lobotomii?

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 208